Våra digitala erbjudanden

Vi har olika skräddarsydda utbildningar som alla kretsar runt temat samverkan. Beroende på om du arbetar operativt med samverkan, leder eller medverkar i samverkansprocesser, eller om du leder eller medverkar i en styrelse eller styrgrupp för samverkan, har vi sammanställt olika pass som är extra relevanta för dig i din roll. 

Våra digitala utbildningar är en blandning av digitala presentationer, illustrativa filmer, ljudfiler/podcastavsnitt samt artiklar. Fördelen med våra digitala utbildningspass är att du själv väljer vilken lärandestil som passar dig bäst samt tidpunkten för ditt lärande. 

Vi har kompletterat alla våra utbildningspass med reflektionsfrågor, och du kan i de flesta utbildningar välja individuell eller utbildning i grupp. Du kan ibland också komplettera med digital processledning, dvs. vi är med och faciliterar samtal utifrån utbildningspassen. 

Välkommen att välja det format som passar dig bäst! 

Det digitala upplägget på kursen passade mig bättre. Det skapas en unik atmosfär i ”rummet” där vi visar respekt för varandra, delar kunskap och erfarenheter, öppnar upp för varandra och tar till oss ny kunskap på ett helt annat sätt.
— Krisztina Bojtár, Region Dalarna


Ny kurs - Att lyckas med engagerande och meningsfulla digitala möten

Att skapa engagemang och delaktighet är lika möjligt i digitala som fysiska möten. Vi kan stärka relationer, bygga tillit, vara kreativa, tänka klokt, mobilisera och komma framåt i viktiga frågor även i digitala möten. En risk vi ser är att vi stirrar oss blinda på begränsningar i det digitala formatet vilket gör att vi missar möjlighet för viktiga samtal och möten. 

En medveten och genomtänkt planering, vårt förhållningssätt och metoder och verktyg kan göra underverk och skapa de engagerande och meningsfulla mötena som vi verkligen vill ha, där alla röster kommer fram och samtalsklimatet är generöst och tillitsfullt. 

Baserat på våra erfarenheter av lyckade digitala möten under året har vi tagit fram en praktisk och användbar utbildning som stärker din förmåga att genomföra digitala möten som gör skillnad. 

I utbildningen tar vi bland annat upp:

  • Hur vi kan förbereda för bra digitala möten

  • Hur vi skapar en bra inledning av digitala möten och ett gynnsamt dialogklimat

  • Hur vi faciliterar olika typer av dialoger, och hur vi kan genomföra dessa utifrån de digitala förutsättningar vi har. 

  • Hur vi kan ställa frågor i olika delar av ett möte. Frågor som bidrar engagemang och samägarskap. 

  • Hur vi avslutar ett digitalt möte och skapar momentum för den fortsatta processen.

Utbildningen genomförs digitalt under fyra timmar mellan kl 9.30-15.30 (med lunchpaus)

Datum för vårens kurser:

6 maj 2021

Kostnaden för utbildningen är 5 950 kr exklusive moms

Du anmäler dig på info@lankaconsulting.se

Digital öppen utbildning Att leda i samverkan

De sammanhang vi arbetar i blir allt mer komplexa. Att föra ihop perspektiv och på ett praktiskt sätt navigera mellan sektorer och traditionella kunskapsområden är en viktig förmåga. Detta gäller både för utvecklings- och samverkansprocesser mellan organisationer och för samarbetet mellan avdelningar och kunskapsområden inom organisationer. Utbildningen passar dig inom offentlig, privat och ideell sektor som leder eller medverkar i utvecklingsprocesser eller samverkan där olika perspektiv eller organisationer ska jobba mot gemensamma mål.

Innehållet i utbildningen

Modul 1: Samverkan i ett systemperspektiv. Att ”skifta perspektiv” eller tänka och göra nytt är en förutsättning för att lyckas förbättra och förändra. Hur vi kan omsätta ett systemtänkande i praktisk handling är temat i denna modul. 

Modul 2: Verktyg som driver samverkan framåt. För att kunna omsätta nya perspektiv och tankesätt i praktisk handling, kan vi ta hjälp av konkreta verktyg. Metoderna vi använder är väl beprövade och har speciellt goda effekter i samverkanskontexter.

Modul 3: Engagemang och långsiktighet. För att skapa långsiktig förändring i din roll som samverkansledare behövs en kombination av både förhållningssätt och metoder. Under vårt tredje tillfälle tränar vi på detta samt på implementering.

Utbildningen genomförs i 3 moduler om 2 dagar. Utbildningen kan genomföras digitalt, på plats eller kombinerat på plats/digitalt.  





En mycket välordnad och givande utbildning - helt digital men ändå så bra!
— Fredrik Söderqvist Region Västmanland




Utbildning för styrelser och styrgrupper i samverkan

Samverkansprocesser och projekt följer en egen logik. Detta ställer också specifika krav på kompetensen i styrelser eller styrgrupper för samverkansprocesser. Hur kan styrgruppen agera för att stärka upp den operativa samverkan? Vilka samtal behöver föras och vad blir särskilt viktigt för styrgruppen att adressera? Här kan du öka din förståelse för vad som krävs av dig i ett styrgruppsarbete för samverkan. Utbildningen ger dig kunskap och verktyg för att skapa värde och bidra till resultat i en samverkansprocess. 

I den här utbildningen tar vi upp

  • Vad präglar logiken i samverkansprocesser och projekt?

  • Hur kan vi se och ta tillvara möjligheterna i de organisatoriska mellanrummen?

  • Framgångsfaktorer i att skapa resultat i samverkan

  • Skillnaden mellan styrelse/styrgruppsarbete i samverkan och i ”traditionellt” styrelsearbete

  • Ageranden som stärker samverkansfrågan



Utbildningen ges både för enskilda styrelsemedlemmar som behöver sätta sig in i logiken i samverkan samt för hela styrelser/styrgrupper. Utbildningen för styrelsemedlemmar enskilt genomförs digitalt. Utbildningen för styrelser/styrgrupper genomförs i en kombination mellan förberedelser digitalt samt workshop med styrelsen digitalt eller fysiskt. 



Den samverkansorienterade organisationen


Dagens organisationer behöver utveckla sin förmåga att samverka. Att samverka över gränser både internt och externt är viktigt för att kunna anpassa sig, för att ta tillvara resurser och kompetenser samt för att hitta nya lösningar och innovationer. Studier visar att organisationer som är bra på att samverka internt är också bra på att samverka externt. Forskning visar att den organisatoriska förmågan att samverka ökar trivseln hos medarbetarna, kvaliteten i arbetet och förnyelseförmågan. 

Att samverka är en särskild förmåga som vi kan utveckla och träna på. Många delar som stärker samverkansförmågan kan gå emot vårt ”vana” sätt att tänka och göra. Det är därför särskilt viktigt att chefer stärker sin förståelse av vad detta kräver av ledarskap och organisering.

I den här workshopen tar vi upp teman som: 

  • Helhetssyn och samverkan som strategisk förmåga

  • Relationer och koordinering

  • Förstärkning av samverkansledarförmågan

  • Ledarskap

  • Incitament och system

För vem:

Chefer och nyckelpersoner i organisationer (tex projekt- eller processledare, förändringsledare som arbetar med tvärgående processer inom organisationen eller med andra organisationer).

Hur stärker vi samverkan digitalt

En rad samverkansmöten genomförs idag digitalt. Liksom i fysiska möten behöver vi kunna synliggöra och skapa erkännande för olika perspektiv, integrera våra perspektiv och föra samverkan framåt. Olika former av möten och dialoger behöver genomföras och av olika karaktär. Idag kan även utforskande och mer komplexa dialoger skapas genom digitala möten. God förberedelse krävs och olika processledningsverktyg och modeller kan bidra till ännu bättre möten.  

Under den här utbildningen tar vi upp områden som: 

  • Förberedelser av ett digitalt möte

  • Hur mötesdesign kan hjälpa oss

  • Processledarverktyg och ”game-mastery” i ett digitalt möte

  • Olika dialogformer och frågor för olika typer av möten 

Utbildningen genomförs digitalt med förberedande material samt 2 dagars utbildning (2x5 timmar). 



Som konsulter erbjuder även vi processledning, rådgivning och analys och kan även bidra med inspirationsföreläsningar kring samverkan. Allt detta finns också digitalt. Läs mer här