Vår utbildning Att leda i samverkan
Samverkan som arbetssätt blir allt viktigare när vi tar oss an komplexa samhällsfrågor tillsammans. När våra uppdrag kräver att vi leder projekt och processer mellan organisationer, sektorer och kunskapsområden, kan särskilda förståelseramar, strategier och tillvägagångssätt hjälpa oss att på ett medvetet och systematiskt sätt ta oss framåt och skapa resultat.
När vi samverkar kommer vi in med olika logiker, olika tolkningar, olika begrepp och olika tillvägagångssätt. För att ta tillvara mångfalden av perspektiv och drivkrafter och lyckas skapa engagemang och riktning blir samverkanskompetens avgörande.
Samverkanskompetens innebär att ha förståelseramar och metoder för att kunna:
Synliggöra och ta tillvara olikheter i perspektiv – både i samtal, under möten och i långa processer.
Planera och designa upplägg och strategier för längre samverkansprocesser som mobiliserar och engagerar.
Arbeta med långsiktiga förflyttningar av större system och en helhetsförståelse i en fråga.
Förstå och hantera olika dynamiker som kan uppstå i samverkansgrupper.
Designa och genomföra möten som blir meningsfulla och engagerande, som möjliggör för kloka samtal där lyssnande och erkännande bildar en stabil grund, och där de svåra frågorna kan diskuteras på djupet och därmed nya lösningar kan växa fram.
Vara i osäkerhet och kombinera en planerad med en flexibel och öppen process utmana ”stigberoenden” och skapa större utrymme för kreativt tänkande och agerande förstå och utveckla sin egen roll som samverkansledare.
Utbildningen bygger på forskning och lång erfarenhet
Länkas utbildning Att leda i samverkan bygger på internationell kunskap, både forskning och beprövad erfarenhet av framgångsrika metoder i samverkan. Hittills har mer än 5000 personer tagit del av denna utbildning och kursdeltagare vittnar om att utbildningen är praktisk och går att tillämpa direkt. Går du en utbildning hos Länka blir du också del av ett nätverk med andra samverkansledare runt om i Sverige.
Utbildningens Innehåll
Samverkan som särskilt arbetssätt, modul 1
Samverkan som arbetssätt skiljer sig från många andra arbetssätt vi är vana vid inom våra organisationer. Under två dagar går vi in på grundläggande teori och förståelseramar som hjälper oss att förstå situationer som uppstår i samverkan och hur vi konkret kan arbeta med dessa.
Exempel på innehåll:
Samverkan som arbetssätt – specifika egenskaper
Förmågor vi behöver utveckla i samverkan
Att ta tillvara olikheter i perspektiv, sammanhang och språk
Grundläggande förståelse för mellanmänsklig kommunikation och dynamik på möten
Metoder för kommunikation och möten där många perspektiv får plats
Frågor som metod i samverkan – frågetyper
Konkreta situationer, modul 2
På denna modul arbetar vi med konkreta metoder som hjälper oss i typiska samverkanssituationer. Metoderna vi använder är väl beprövade och har speciellt goda effekter i samverkanskontexter.
Exempel på innehåll:
Metoder för att förstå vad som händer på våra möten
Olika samtalsformer får olika effekter
Metod för design av möten
Visualisering på möten
Utveckling av mål och riktning i samverkan
Konflikt och skav som naturliga delar av samverkan
Att agera i oförutsedda händelser
Mod och perspektiv på din roll som Samverkansledare
Engagemang och långsiktighet, modul 3
För att skapa långsiktig förändring i samverkan blir det gemensamma ägarskapet och mobilisering av andra aktörer, deras engagemang, tillit och gemensamma lärande, avgörande. Vi fördjupar oss i olika teorier och praktiska metoder för att planera långsiktigt i samverkan.
Exempel på innehåll:
Sam-ansvar och positionering när ingen har mandat att styra över den andra
Metod för engagemang och mobilisering i samverkan
Tillit och relationell kapacitet – forskning och praktisk metod för att stärka den relationella koordineringen
Att ta ett system och helhetsperspektiv
Metoder för att arbeta kontinuerligt med lärande och utforskande i samverkan
“Våra utbildningar genomförs med hög grad av interaktivitet och en väl beprövad pedagogik. Vi varvar teori med praktisk träning, både på utbildningen och i deltagarnas arbetskontexter. Vi ser våra utbildningar som en samskapande process. Mycket utrymme skapas för kunskaps- och erfarenhetsutbyte mellan deltagarna, som kommer från olika sektorer och organisationer.”
Målgrupp för utbildningen
Arbetar du med samverkansprojekt och processer där aktörer ska utveckla en fråga tillsammans? Eller driver du utvecklingsfrågor internt i en stor organisation som innefattar många olika enheter och sakområden?
Vi har genom åren utbildat personer med samverkansuppdrag inom områden som stadsutveckling, hållbarhet, klimat, hälso- och sjukvård, skogs- och naturvård, socialtjänst, företagsutveckling, näringslivsutveckling, digitalisering och datadriven utveckling, teknikutveckling, utbildning, forskning, innovation, byggande, energi, jordbruk, integration, bredbandsutbyggnad, transporter och infrastruktur, kultur, besöksnäring, livsmedelsutveckling osv. Vår tanke med utbildningen är att det ska vara en plats för kompetensutveckling i samverkan oavsett om du arbetar på en nationell myndighet, region, länsstyrelse, kommun, universitet, forskningsinsitut, företag, ideell organisation, nätverks- eller klusterorganisation. På utbildningen möts vi över sektors- och kunskapsgränser från olika delar av Sverige för att utveckla vår förmåga att leda processer i samverkan.
Kursavgift: 29 750 sek ex moms
Datum
Kursomgång 33 - Våren 2025 (digitalt)
Modul 1: 29-30 januari (digitalt över zoom)
Modul 2: 4-5 mars (digitalt över zoom)
Modul 3: 2-3 april (digitalt över zoom)
Kursomgång 34 - Våren 2025 (digitalt)
Modul 1: 23-24 april (digitalt över zoom)
Modul 2: 21-22 maj (digitalt över zoom)
Modul 3: 11-12 juni (digitalt via zoom)
Kursomgång 35 - Hösten 2025 (digitalt)
Modul 1: 27-28 augusti (digitalt över zoom)
Modul 2: 24-25 september (digitalt över zoom)
Modul 3: 22-23 oktober (digitalt över zoom)